showcase Snabbgross
STOOORA FESTER
uppdraget
Stooora fester. Stora förpackningar. Hur illustrerar vi en växande grosskedjas ambition att profilera sig? Läs om arbetet bakom en kampanj – och färgdetaljen som nästan fick allt att falla samman.
kund
format
Haus
Reklam
Stillbilder
Film
resultat
Greenscreen. Och i det här fallet även Greyscreen och Orangescreen.
Hur är det uppenbart för en tittare att det är stora förpackningar och normala människor? Och inte små människor och normalaförpackningar?
Hur upplever betraktaren att produkterna är onaturligt stora? Istället för att människorna är onaturligt små?
AD:n Jakob Westmans (Haus) frågeställningar är alltid kluriga och mångbottnade. Och alltid en början på något att utforska tillsammans.Stora förpackningar. Kundens budskap och pudelns kärna.”Vi säljer stora förpackningar”. Hur berättar vi det i bilder?
Ett samspel mellan film, stillbild och fotorealistisk 3D. Men vad är vad? Vi måste ha ett workflow klart för oss från början. Misslyckas vi i planering och genomförande av en bildkomponent kommer den inte passa med de andra när pusslet väl tar form.
Filminspelning och fotografering samtidigt. Filmfotografering utgår nästan alltid från slutare 1/50 medan stillbilden gärna exponeras med blixt på runt 1/10.000 för att få skärpan att sitta. Filmen tål generellt mer brus och högre ISO, medan modellfoto gärna ligger under ISO 100 för att göra hudtoner rättvisa. Inspelningen handlade om att mötas på mitten – och att sedan jobba bort eventuella kompromisser i post.
bakom kulisserna
Skuggor. ​
​
Vi har haft timslånga möten om skuggor. Sena telefonsamtal om kvällarna. Skuggor?
​Naturliga, tydliga skuggor är kittet som limmar ihop bildkomponenterna i ett gemensamt sammanhang. Med korrekta skuggor köper betraktaren illusionen att allt utspelas i samma rum. Med hur skapar vi dem? Utan perfekta skuggor förlorar produktionen sin kvalitet. ​
Färgen som ingen tänkte på. ​
I stillbild separerar vi huvudobjekt från bakgrund med AI-verktyg och pixelprecision. I film däremot använder vi greenscreen, en mindre exakt metod som bygger på färgseparation. Så vem kom på att använda en grön blombukett mot grön bakgrund? ​
Våra datorer kan omöjligt skilja på bakgrundens gröna nyans och bukettens! Det blir ett digert jobb för våra VFX-artister att klippa och klistra manuellt. ​
Utstrålning. ​
Våra medverkande är toppmodeller från agenturer. Deras utstrålning en mix av erfarenhet, make up, skådespelartalang och geometri i kropp och ansikte.
Och självklart en gemensam målbild – under några sekunder vet både modell, regissör och team exakt vad man letar efter.
Bang!
Nöjd kund? Under några veckor exponeras kundens varumärke överallt. Tunnelbana, affischer på stan, social media och printkampanjer i tidningar. Allt räknas, allt syns, allt formar ett intryck. Intrycket skapar varumärket. Nöjda?
Vi planerar redan nästa kampanj. 'Julboost' blir uppföljaren på 'Stooora fester'.
teamet
Idé, koncept & PR: Haus
​
Mediebyrå: Hjärtan & Vetenskap
​
Webbyrå: Jordens människor
​
Creative Director: Jakob Westman
Art Director: Jonas Granström
​
Agentur: Röster
​
Filmproduktion: Swedish Frames AB
​
Stylist: Merilin Kermas Mardo
Fotograf: Johan Nordström
​
VFX Director: Simon Karlsson
​
Regi: Jonatan Kruse