showcase Hemglass Click & Collect
uppdraget
Hemglass är ett kärt inslag hos barn och barnfamiljer och vem känner inte igen signalen när den blå bilen är i närheten? Nu lanserar företaget Click & Collect där köparen lägger sin beställning redan i mobilen för att sedan hämta när bilen anländer. Och med lansering följer kommunikation och PR.
kund
format
Haus / Hemglass
Stillbilder
Film
resultat
Uppdraget
Ett barn som möter glassmagin redan i mobiltelefonen innan glassbilen kommer! Ett uppdrag i gränslandet mellan stillbild och animation. Bilden är ett samspel mellan flicka, maskot, glassbil och telefon och måste göras i flera lager.
Beslutet faller på en hybrid mellan exponerad bild, 3D-modeller och 2D-retush där stort fokus ligger på val av modell. Reklambyrån Haus i samarbete med oss på Swedish Frames gör att specialister från flera team kan jobba med varandra.
Bil och maskot
– en del av Hemglass
Den blåa glassbilen och maskoten Vilgott är båda tydliga bärare av Hemglass varumärke. I 3D-arbetet med dessa figurer måste balansen mellan igenkänning och det nya, digitala vara perfekt. Den som inte känner igen glassbilen från sina barndomsminnen, kommer inte heller känna igen sig i bildens budskap.
Samtidigt får inget störa bildens berättelse. En flicka som hittar glassglädje och magi redan i appen är uppdraget – allt annat är brus.
Inspelning med oändligt tålamod
Inspelningsplatsen en villa i Aspudden, modellen Helmi har just fyllt 10 år. Sedan castingen har båda framtänder ramlat ut i väntan på nya. Fotografen Johan Nordström jobbar intensivt med effektljussättning och Helmis tålamod ställs på prov.
Vinklarna måste stämma överens med 3D-modellerna på glassbil och maskot, man mäter millimeter och grader. Och så koncentration och tystnad innan teamet och Helmi tar en session med stillbilder. Fotograferingen tar nästan 7 timmar inklusive riggtid.
En bild med ljus och mörker
Första bildutkastet från oss på Swedish Frames och Haus balanserar mellan glassglädje och mystik. Spännande med glassbil och vinkande Villgott, roligt med glass! Men det visar sig att vi inte riktigt är hemma. Hemglass vill dra värme och glädje ännu längre, vi jobbar oss mot mål tillsammans. Slutresultatet fokuserar på guldglödig värme, glittrande leende och en vinkande Villgott.
En bild av Hemglass
Resultatet letar sig ut i sociala medier och digitala kanaler.
Hemglass traditionella försäljning på vändplanen i villaområdet får ett komplement i appen. Resan för framtidens glassbil kan börja.
teamet
Kund: Hemglass
Byrå: Haus
Art Director: Jakob Westman, Haus
Fotograf: Johan Nordström, FSF
Senior VFX Artist: Simon Karlsson
Modell: Helmi
Producent: Jonatan Kruse
Makeup: The Art of Make-up School