showcase - GE HealthCare
uppdraget
Att tillsammans med vännerna på Animech i Uppsala och
GE Healthcare UK sätta samman två filmer för medicinteknisk marknadsföring.
En avancerad 3D-film och en klassiskt inspelad video ska
tillsammans utgöra grunden för divisionens kommunikationsarbete.
kund
format
Animech / GE HealthCare
3D-visualisering
Film
resultatet
© Photography made by Animech / Johan Nordström fsf
Peter Wiberg på Animech i Uppsala är en av landets vassaste inom 3D-visualisering av maskin- & medicinteknik.
När Peter väl tagit över ingenjörernas CAD ritningar och konverterat dem från ingenjörernas STEP till 3D-studiomax kan ett artistiskt arbete ta sin början där varje yta och material får sin färg och form.
Rigga för kamera
Till skillnad från Photoshop och 2D måste 3D-objekten genomarbetas från varje tänkbart perspektiv, i varje tänkbar upplösning och förstoring. Redan nu är Wibergs dialog med regissören Jonatan Kruse från Swedish Frames
för att matcha arbetet med 3D-modellen till de kameraåkningar som Kruse har planerat för filmen.
Analoga lampor och digitala
På 3D-sidan är modellarbetet klart, Kruse och Wiberg riggar de digitala kamerabanorna och ljussättningen tillsammans. Trots att programmet ska simulera traditionella lampor är regissören Jonatan frustrerad, skuggor och highlights uppför sig inte som på en inspelningsplats.
Men till slut sitter åkningarna och Peter Wiberg sätter upp en renderingskö som kommer ta företagets datorer flera dygn att färdigställa.
Djävulen sitter i detaljerna
Filmproducenterna är väl medvetna om att de gestaltar lösningar och produkter som det tagit många år för ingenjörerna att färdigställa. Respekt för detaljer är avgörande – både för kund, avsändare och mottagare. Hur material möter varandra och hur texturer reflekterar ljuset är avgörande för känslan av trovärdighet.
Ny film till befintlig print
Samtidigt förbereds materialet för en film av klassisk karaktär.
GE Healthcares printkampanj är redan färdig, och nu ska filmmaterial redigeras i samma anda.
Här används inte 3D-verktyget alls, utan klassiska filmscener ska blandas med 2D-scener skapade i Adobe After Effects. Rörlig film, texter, animationer och stillbilder ska smältas samman till en helhet som påminner om printkampanjen.
Filmerna är på granskning hos GE Healthcare. Företaget är ett av världens största, och man vet att film- och bildintryck är extra viktiga för hur kunder uppfattar företaget.
Bra produktioner kan hjälpa och förstärka – dåliga produktioner kan göra det motsatta.
Filmerna är godkända av GE Healthcare och kommer bli ett viktigt verktyg för dem många år framöver. Vännerna Wiberg och Kruse kryssar av ytterligare ett samarbete, tillsammans med team från Animech och Swedish Frames.