top of page
StoooraFester_Header_003.png

showcase snabbgross.

The story behind.

SNABBGROSS - STOOORA FESTER

Stooora fester. Stora förpackningar.

Hur illustrerar vi en växande grosskedjas ambition att profilera sig?

 

Läs om arbetet bakom en kampanj – och färgdetaljen som nästan fick

allt att falla samman.

Category_Anchor
Adshel_mockup_buss_sommarfest.jpeg
Adshel_v2_brollop.jpg

Greenscreen. Och i det här fallet även

Greyscreen och Orangescreen.

Hur är det uppenbart för en tittare att det är Stora

förpackningar och normala människor?

Och inte Små människor och normala förpackningar?

Byrå: Haus


Filmproduktion: Swedish Frames AB


Fotograf: Johan Nordström


VFX Director: Simon Karlsson


Regi: Jonatan Kruse

IMG_0182.jpeg

Hur upplever betraktaren att produkterna är onaturligt stora? Istället för att människorna är onaturligt små? AD:n Jakob Westmans (Haus) frågeställningar är alltid kluriga och mångbottnade. Och alltid en början på något att utforska tillsammans.

Stora förpackningar. Kundens budskap och pudelns kärna.
”Vi säljer stora förpackningar”. Hur berättar vi det i bilder?

 

Ett samspel mellan film, stillbild och fotorealistisk 3D. Men vad är vad? Vi måste ha ett workflow klart för oss från början. Misslyckas vi i planering och genomförande av en bildkomponent kommer den inte passa med de andra när pusslet väl tar form.

 

Filminspelning och fotografering samtidigt. Filmfotografering utgår nästan alltid från slutare 1/50 medan stillbilden gärna exponeras med blixt på runt 1/10.000 för att få skärpan att sitta. Filmen tål generellt mer brus och högre ISO, medan modellfoto gärna ligger under ISO 100 för att göra hudtoner rättvisa. Inspelningen handlade om att mötas på mitten – och att sedan jobba bort eventuella kompromisser i post.

Skuggor.

Vi har haft timslånga möten om skuggor.

Sena telefonsamtal om kvällarna. Skuggor?

Naturliga, tydliga skuggor är kittet som limmar ihop bildkomponenterna i ett gemensamt sammanhang. Med korrekta skuggor köper betraktaren illusionen att allt utspelas i samma rum. Med hur skapar vi dem? Utan perfekta skuggor förlorar produktionen sin kvalitet.

 

Färgen som ingen tänkte på.

I stillbild separerar vi huvudobjekt från bakgrund med AI-verktyg och pixelprecision. I film däremot använder vi greenscreen, en mindre exakt metod som bygger på färgseparation. Så vem kom på att använda en grön blombukett mot grön bakgrund?

Våra datorer kan omöjligt skilja på bakgrundens gröna nyans och bukettens! Det blir ett digert jobb för våra VFX-artister att klippa och klistra manuellt.

 

Utstrålning.

Våra medverkande är toppmodeller från agenturer.

Deras utstrålning en mix av erfarenhet, make up, skådespelartalang och geometri i kropp och ansikte.

 

Och självklart en gemensam målbild – under några sekunder vet både modell, regissör och team exakt vad man letar efter.

Bang!

IMG_0165.jpg
BROLLOP_Couple_001.png
IMG_3367.HEIC
IMG_3347.heic
IMG_3365.HEIC

Nöjd kund? Under några veckor exponeras kundens varumärke överallt. Tunnelbana, affischer på stan, social media och printkampanjer i tidningar. Allt räknas, allt syns, allt formar ett intryck. Intrycket skapar varumärket. Nöjda?


Vi planerar redan nästa kampanj. Julboost blir uppföljaren på Stooora fester.

bottom of page