Ur artikel i tidningen Monitor, porträtt Jacob Danell, Emberlight.
Under en två minuter och tjugofem sekunder lång tagning kraschar en rad bilar på en bro i Stockholm. Jacob berättar om hur man först tejpade upp vägsträckan i studion i Norrköping, för att sen med klossar och modeller leta sig till varje bild och händelse i scenerna. Och att det därefter följde ett flera månader långt arbete med att med stillbilder mappa upp och återskapa vägen i 3D, samt filma och manuellt frilägga alla de rörliga element som scenen bygger på.
-Vi kallar den Sveriges genom tiderna mest överambitiösa bilkrasch, skrattar Jacob och det är inte svårt att hålla med honom. Efter utmaningarna med framför allt manuell friläggning av bland annat vindrutetorkare adderas samtliga effektlager med riktigt regn, 3D-renderingar och filmade bilar. Och slutligen comp, klippning och grade.
-Vi har gjort en två minuter breakdown på vårt arbete som är spännande att se, hälsar Jacob.
Filmen avslutas med rampeffekten som utfördes och filmades på riktigt.
-70 / 30 påminner Jakob. Till trettio procent kan datorer och animationer hjälpa oss. Men det stora arbetet måste vi göra för hand på inspelningsplatsen! Av Jonatan Kruse
Se videon här!